SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Co trzeci Polak porzuca koszyk zakupowy w internecie

Co trzeci konsument przerywa swoje zakupy w sieci, niezależnie od kategorii produktów czy wielkości składanego  zamówienia - wynika z badania Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej.

Raport „Porzucony e-koszyk. Dlaczego konsumenci porzucają zakupy w Internecie?” sprawdza jak często e-konsumenci przerywają swoje zakupy i jakie czynnik wpływają na te decyzje, obniżając efekty sprzedażowe wielu firm.

Jak często internauci porzucają koszyki?

Dane pozyskane w badaniu pokazują, że co trzeci konsument przerywa swoje zakupy dokonywane w internecie. Dzieje się tak niezależnie od kategorii zakupowej, wykorzystywanego zakupowo urządzenia, czy rozmiaru wirtualnego koszyka. - Można wręcz powiedzieć, że jest to zjawisko naturalne dla rozwijającej się gospodarki cyfrowej, związane z rosnącą świadomością i wymaganiami konsumentów, ale też z ich zwyczajami zakupowymi. Ścieżka zakupowa coraz bardziej się wydłuża i wiedzie przez różne kanały sprzedażowe - twierdzą autorzy raportu.  

Wyniki badania pokazują, że tylko co trzeci internetowy koszyk zakupowy jest opłacany od razu. 40% internautów deklaruje, że opłacenie koszyka zależy od okoliczności, a 23% generalnie nie opłaca go za pierwszym razem.

- Skłonność do pozostawiania koszyka bez opłacenia jest bardzo podobna wśród kobiet i mężczyzn, nie zależy też od wieku e-klientów, ani ich stylu zakupowego, tzn. tego, czy uznają się za „shopperów” analitycznych czy impulsywnych. Widać natomiast wyraźnie, że najczęściej koszyk bez opłacenia pozostawiają mieszkańcy wsi, osoby o najmniejszych dochodach i kupujący w sieci dość rzadko (raz w ciągu ostatnich 6 miesięcy) - czytamy w raporcie.

Kategorie o najlepszym stosunku zakupów do porzuceń, to moda, wyposażenie domu i produkty farmaceutyczne i uroda. Autorzy opracowania wskazują, że porzucenie koszyka nie zawsze oznacza rezygnację z zakupu. Konsumenci często potrzebują czasu do namysłu i chcą zachować swój koszyk, aby potem łatwo do niego powrócić.

Co piąty (22 proc.) konsument porzuca koszyk, ponieważ chce sprawdzić stan konta lub (w przypadku 21 proc. badanych) dodatkowe informacje o kupowanym produkcie.

Dokładnie co piąta osoba upewnia się, czy przysługują jej jakieś zniżki lub rabaty, 19 proc. radzi się innej osoby w kwestii zakupu.

Do sklepu online nie na zakupy

Aż 32 proc. badanych przyznało się, że wchodzi na strony sklepów online bez zamiaru zakupów. Niewiele mniej (31 proc.) deklaruje, że zdarza im się dodać produkty do e-koszyka i nie dokończyć zakupów.

Dlaczego wchodzimy na stronę sklepu, jeśli nie po zakupy? Wielu konsumentów 43 proc.) chce tylko poszukać promocji. 34 proc. sprawdza nowości w sklepie, a 28 proc. chce porównać ceny z konkurencją.

Porzucenie koszyka i nieopłacenie zamówienia to nie to samo

Czterech na dziesięciu konsumentów, którzy deklarują, że zdarza im się porzucić koszyk zakupowy, twierdzi, że opłaca zamówienie od razu po dodaniu produktów do koszyka. Pozostali z różnych powodów nie płacą. Jedynie 35 proc. opłaca od razu zamówienie. - Wygląda zatem na to, że porzucenie koszyka, to zjawisko inne niż nieopłacenie zamówienia i e-sklepy powinny nauczyć się je rozróżniać - wskazują autorzy analizy.

- W kontekście wyników badania, dla marek działających w obszarze e-commerce, kluczowe jest poznanie intencji i zachowań e-klientów, którzy porzucają koszyki zakupowe w bardzo różnych sytuacjach i z różnych powodów - ocenia Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor zarządzająca Mobile Institute. -  Przykładowo, kierowanie komunikatu o dodatkowym rabacie do klienta, który jedynie „zawiesił” wypełnianie koszyka zakupowego, bo np. sprawdzał stan swojego budżetu albo chciał skonsultować zakup z bliską osobą, jest mało zasadne. Podobnie, jeśli konsument wszedł na naszą stronę, aby się zainspirować czy poszukać promocji, oznacza, że jest jeszcze na bardzo wczesnym etapie procesu zakupowego i nasza zachęta w postaci rabatu, raczej go nie zachęci, a na pewno nie „pogoni”, aby dokonał zakupu teraz, tutaj, od razu - dodaje ekspertka.

Badanie zostało zrealizowane przez Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej z wykorzystaniem ilościowej i jakościowej metody badawczej, tj. badania ankietowego i wywiadów indywidualnych. W ramach badania ilościowego zebrano opinie 1130 internautów (CAWI). Dane zbierane były w dniach 3 - 6 października 2018.

Dołącz do dyskusji: Co trzeci Polak porzuca koszyk zakupowy w internecie

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Fafik
Porzuca, bo może.
0 0
odpowiedź
User
klient
Ostatnio - pierwszy raz. Okazało się, że sprzedawca nie dawał możliwości płacenia kartą.
0 0
odpowiedź