Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2019-04-11

A A A POLEĆ DRUKUJ

Popularność filozofii zero waste w Polsce rośnie, ale powoli

Poziom recyklingu odpadów z tworzyw sztucznych w Polsce wynosi zaledwie 26%, podczas gdy średnia w Unii Europejskiej jest aż o 14% wyższa[1]. Zgodnie z unijną dyrektywą do 2020 roku Polska ma obowiązek osiągnięcia 50-procentowego poziomu odzysku odpadów. Tymczasem, jak pokazują wyniki badania Gumtree Polska, tylko połowa z nas słyszała o pojęciu zero waste (ZW), a wśród tych, którzy się z nim zetknęli, tylko 29% wprowadza zasady ZW w życie. 

Zero waste, czyli „brak śmieci” lub „brak marnowania”, to filozofia, zgodnie z którą człowiek stara się generować jak najmniej odpadów, a tym samym nie zanieczyszczać środowiska. Wprowadzenie jej zasad do codziennego życia deklarują głównie osoby zamieszkujące miasta powyżej 500 tys. mieszkańców (38%), rzadziej wsie (27%). Częściej Polacy spotkali się z tym pojęciem w kontekście ekologii (65%), niż jako trendu czy oszczędności pieniędzy (17%). Największą korzyścią wynikającą z zero waste, podawaną przez ankietowanych, jest redukcja ilości odpadów (52%). Na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i skażenia środowiska wskazuje 17% respondentów, a na ochronę przed niedoborem zasobów – 12%.

- Jak pokazują wyniki naszego badania, wiedza Polaków na temat ekologii wciąż jest stosunkowo niewielka. Pod względem poziomu odzysku tworzyw sztucznych Polska na tle europejskich krajów - skandynawskich oraz zachodnich, wypada blado. Mamy duży potencjał i jesteśmy gotowi do aktywności na rzecz środowiska, jednak powinniśmy zwracać większą uwagę na odpowiedzialność, jaka w tej kwestii spoczywa na naszych barkach – mówi Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji Gumtree.pl.

Plastikowy problem

Negatywne oddziaływanie toreb foliowych na środowisko to problem całej Europy. Są jednak kraje, których mieszkańcy potrafią ograniczyć korzystanie z takich torebek do minimum. Mowa o Duńczykach, którzy statystycznie używają tylko czterech foliówek w ciągu roku na osobę, podczas gdy Polacy aż 450 sztuk. Tego typu torby na zakupy coraz częściej zastępowane są przez te wykonane z materiału. W opinii 80% respondentów, bawełniane torebki są bardziej ekologiczne niż jednorazowe reklamówki. Średnio co trzeci badany zauważa, że cechują się one większą trwałością, jednak tylko co dziesiąty przyznaje, że takie działanie pozwala na redukcję zużywanego plastiku. Jak wyglądają deklaracje Polaków w kwestii korzystania z plastikowych słomek do napojów? Aż 64% badanych twierdzi, że ich nie używa. Wśród nich najwięcej jest osób w wieku powyżej 50 lat (73%), podczas gdy w grupie wiekowej 18-29 jest ich już tylko 52%.

„Brzydkie” nie znaczy gorsze

W skali całego świata marnowane jest więcej jedzenia niż potrzeba, aby wyeliminować globalny problem głodu. Marnowanie produktów spożywczych to obecnie jeden z największych problemów społecznych oraz ekonomicznych. Warto pamiętać, że wyprodukowanie żywności wiąże się z dużym obciążeniem dla środowiska. Jak wynika z badania Gumtree Polska, Polacy nie lubią wyrzucać jedzenia. Co trzecia badana osoba w ogóle nie wyrzuca żywności, 18% Polaków robi to rzadziej niż raz miesiącu, a 10% ankietowanych raz na miesiąc. Raz na tydzień wyrzuca żywność 16% Polaków. Niechęć do marnowania może być związana z przyzwyczajeniami minionego ustroju, ale również ze względami ekonomicznymi.

Wiele warzyw i owoców marnuje się jeszcze na etapie produkcji, ze względu na ich nieidealny wygląd. Przyczyną takiego procesu jest duże przywiązanie konsumentów do ich doskonałego stanu i pięknych kolorów. Jak pokazują wyniki badania, podczas zakupów spożywczych, dla 63% Polaków wygląd warzyw i owoców ma duże znaczenie – decydują się na zakup tylko tych, które ich zdaniem wyglądają najlepiej. Tylko 12% badanych celowo wybiera te brzydsze, by chronić je przed wyrzuceniem na śmietnik.

Badanie Gumtree.pl zostało zrealizowane przez SW Research w dniach 19-22.02.2019 metodą wywiadów on-line (CAWI) na reprezentatywnej próbie 1036 Polaków w wieku 18-65 lat.

 

 






Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS