Polkomtel i Natur Produkt Zdrovit o ponad jedną trzecią więcej na reklamy, w dół Unilever i Lidl (top10)
Wśród największych reklamodawców mediów tradycyjnych jedenastu miesięcy br. tylko dwóch - Lidl Polska i Unilever Polska - marketerów obniżyło swoje budżety w skali roku. Największe wzrosty wydatków osiągnęły natomiast Polkomtel i Natur Produkt Zdrovit.
Media tradycyjne (bez internetu) od stycznia do listopada br. zarobiły na reklamach 29,5 mld zł, czyli 3,5 proc. więcej w porównaniu z tym samym okresem 2016 roku - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl w oparciu o dane Kantar Media (cennikowe, netto, bez rabatów).
Niezmienna pozostaje ścisła czołówka największych reklamodawców. Pozycję lidera utrzymuje Aflofarm Farmacja Polska z wydatkami w wysokości 1,87 mld zł. To o 9,4 proc. więcej niż rok wcześniej.
Drugie miejsce należy do dystrybutora filmowego Kino Świat, który zwiększył nakłady na reklamę w skali roku o 21,9 proc., do 795,8 mln zł. Trzecią lokatę zajmuje Lidl Polska - mimo że ta sieć dyskontów w omawianym okresie wydała 5,7 proc. mniej niż w tym samym okresie ub.r.
Wśród pozostałych marketerów z zestawienia dwie firmy zanotowały największe wzrosty wydatków. Polkomtel zwiększył budżet o 37,4 proc. w skali roku - z 294,9 do 405,2 mln zł. Z kolei nakłady reklamowe firmy Natur Produkt Zdrovit wzrosły o 36,9 proc. - z 274,5 do 375,7 mln zł. Ta firma w ostatnim czasie przedłużyła współpracę w zakresie planowania i zakupu mediów z domem mediowym Havas Media.
21,6 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. wydała w okresie od stycznia do listopada br. firma Terg, która przeznaczyła na promocję w tradycyjnych mediach 375,2 mln zł.
Ferrero Polska wydało w tym roku 477,3 mln zł (wzrost o 16,8 proc.), a Volkswagen Group Polska – 386,5 mln zł (wzrost o 12,9 proc.). Na reklamach USP Zdrowie media zarobiły 379,5 mln zł (wzrost o 10,8 proc.).
Z kolei Unilever Polska zredukował wydatki rok do roku o 12 proc., z 429 do 377,6 mln zł.
Top 10 reklamodawców mediów tradycyjnych |
|||
(cennikowo, dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-XI 2016 |
I-XI 2017 |
zmiana proc. |
AFLOFARM FARMACJA POLSKA |
1 711 839 806 zł |
1 872 160 783 zł |
9,4 |
KINO ŚWIAT |
652 637 861 zł |
795 776 483 zł |
21,9 |
LIDL |
630 021 875 zł |
593 992 406 zł |
-5,7 |
FERRERO POLSKA |
408 844 449 zł |
477 334 832 zł |
16,8 |
POLKOMTEL |
294 915 073 zł |
405 231 353 zł |
37,4 |
VOLKSWAGEN GROUP POLSKA |
342 271 032 zł |
386 495 014 zł |
12,9 |
USP ZDROWIE |
342 578 183 zł |
379 512 607 zł |
10,8 |
UNILEVER POLSKA |
428 977 489 zł |
377 617 610 zł |
-12 |
NATUR PRODUKT ZDROVIT |
274 536 406 zł |
375 729 942 zł |
36,9 |
TERG |
308 429 395 zł |
375 182 479 zł |
21,6 |
wszyscy reklamodawcy |
28 495 420 530 zł |
29 505 426 373 zł |
3,5 |
Dołącz do dyskusji: Polkomtel i Natur Produkt Zdrovit o ponad jedną trzecią więcej na reklamy, w dół Unilever i Lidl (top10)