Niewielki wzrost sprzedaży telewizorów. Samsung liderem
Po solidnych wzrostach odnotowywanych w 2010 roku, w I kwartale roku bieżącego globalna sprzedaż telewizorów zwiększyła się w ujęciu rocznym zaledwie o 1 proc.
W pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku na świecie sprzedano 55,2 miliona telewizorów. To jednocześnie o 29 proc. mniej niż w IV kwartale roku ubiegłego - wynika z danych firmy badawczej DisplaySearch.
W latach 2008 - 2010 sprzedaż telewizorów LCD rosła na poziomie 32-36 proc. Jednak w I kwartale tego roku sprzedaż tego typu odbiorników zwiększyła się w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego tylko o 9 proc., do 44,3 miliona sztuk. To najwolniejsze w historii i pierwsze jednocyfrowe tempo wzrostu w tej kategorii.
Po słabych wynikach notowanych w 2009 roku, szósty kwartał z rzędu wzrosła rok do roku sprzedaż telewizorów plazmowych - tym razem o 6 proc., do 3,65 miliona odbiorników.
Światowa sprzedaż telewizorów w IV kw. 2010 r. (000)
Technologia |
sprzedaż
I kw. 2011 |
udz. w rynk.
I kw. 2011 |
wzrost
kw/kw |
wzrost
r/r |
LCD TV |
44,253 |
80.1% |
-30% |
9% |
PDP TV |
3,651 |
6.6% |
-36% |
6% |
OLED TV |
0.2 |
0.0% |
-44% |
99% |
CRT TV |
7,295 |
13.2% |
-13% |
-32% |
RPTV |
45 |
0.1% |
-31% |
10% |
Suma |
55,244 |
100% |
-29% |
1% |
Z danych DisplaySearch wynika, że w Ameryce Północnej w I kwartale sprzedano 8,4 miliona (wzrost o 2 proc. r/r), a w Europie Zachodniej 9,3 miliona telewizorów (spadek o 7 proc. r/r).
Zarówno na rynkach dojrzałych, jak i wschodzących, odnotowano niewielkie wzrosty ogólnej sprzedaży telewizorów - odpowiednio o 0,7 proc. i 0,8 proc. w ujęciu rocznym. Za to biorąc pod uwagę tylko odbiorniki z płaskimi ekranami, na rynkach wschodzących sprzedaż zwiększyła się rok do roku o 17 proc., podczas gdy na rynkach dojrzałych tylko o 0,8 proc.
35 proc. sprzedanych w I kwartale telewizorów LCD stanowiły odbiorniki z podświetleniem LED. Dla porównania, w IV kwartale zeszłego roku wskaźnik ten wynosił 30 proc. Sprzedaż telewizorów LCD z podświetleniem LED w ciągu roku zwiększyła się z 3 do 15 milionów sztuk.
12 proc. globalnego przychodu ze sprzedaży telewizorów wygenerowały w IV kwartale odbiorniki 3D. Jednocześnie odpowiadały one za 4 proc. ogólnej liczby sprzedanych telewizorów.
Wśród producentów, Samsung był liderem pod względem przychodu w prawie każdym regionie, w którym sprzedaje swoje produkty. Wyjątek stanowiły Chiny, gdzie dominują marki lokalne, a także region Azji i Pacyfiku, w którym przewodzi LG. Samsung awansował także na pierwsze miejsce jeśli chodzi o liczbę sprzedanych telewizorów plazmowych, ale pod względem przychodu ponownie musiał uznać wyższość Panasonica.
Samsung zanotował w I kwartale 22,2 proc. udziału w rynku biorąc pod uwagę przychód ze sprzedaży telewizorów z płaskimi ekranami, wyprzedzając firmy LG (14,5 proc.), Sony (11,4 proc.), Sharp (7,4 proc.) i Panasonic (6,6 proc.).
LG zajęło drugie miejsce w segmencie telewizorów LCD i trzecie w segmencie odbiorników plazmowych, a także pierwsze w przypadku telewizorów kineskopowych (CRT), gdzie konkurencja została daleko w tyle.
Samsung był czołową marką telewizorów 3D, z 34 proc. udziału w ogólnym przychodzie. W kategorii odbiorników 3D LCD pierwsze miejsce zdobyło Sony (33 proc.), a telewizorów plazmowych 3D - ponownie Samsung (45 proc.).
Ranking czołowych marek telewizorów z płaskimi ekranami w I kw. 2011 r. pod względem przychodu
Ranking |
Marka |
udz. w ryn.
IV kw. 2010 |
udz. w ryn.
I kw. 2011 |
wzrost
kw/kw |
wzrost
r/r |
1 |
Samsung |
21.4% |
22.2% |
-29% |
-2% |
2 |
LGE |
12.7% |
14.5% |
-22% |
0% |
3 |
Sony |
14.2% |
11.4% |
-45% |
11% |
4 |
Sharp |
8.1% |
7.4% |
-37% |
12% |
5 |
Panasonic |
8.3% |
6.6% |
-45% |
-11% |
|
Pozostałe |
35.3% |
37.9% |
-27% |
-6% |
|
Suma |
100.0% |
100.0% |
-32% |
-2% |
Dołącz do dyskusji: Niewielki wzrost sprzedaży telewizorów. Samsung liderem