Miliony dla TV Republika z fundacji. Sakiewicz tłumaczy
Przez sześć lat Polska Fundacja Narodowa przelała 8,8 mln zł Telewizji Republika, m.in. na anglojęzyczne pasmo „Poland Daily”. Według szefa stacji Tomasza Sakiewicza celem było „odbudowanie dobrych relacji polsko-izraelskich”.
Według zleconego przez nowe władze Polskiej Fundacji Narodowej audytu, do którego wyników dotarł Onet, w latach 2018-23 PFN podpisała z Telewizją Republika umowy opiewające łącznie na 8,76 mln zł. Wszystkie dotyczyły „zakupu kontentu programowego”.
To przede wszystkim 20 umów dotyczących emitowanego w stacji pasma „Poland Daily”, a także filmu „Patrzę na Ciebie Warszawo” pokazanego w niej 15 sierpnia 2018 oraz umowy „o współpracy w zakresie m.in. produkcji programów telewizyjnych, spotów reklamowych itp.” Przez pierwsze trzy miesiące tej współpracy Republika dostawał od Polskiej Fundacji Narodowej po 600 tys. zł netto, a potem 300 tys. zł netto miesięcznie.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Na antenie TV Republika anglojęzyczne pasmo „Poland Daily” pojawiło się w lutym 2018 roku, a „Poland Daily Business” trzy miesiące później. Natomiast jesienią 2018 roku uruchomiono serwis internetowy PolandDaily.com.
Sakiewicz: TV Republika pomogła w relacjach z Izraelem
Tomasz Sakiewicz, prezes i redaktor naczelny Telewizji Republika, w oświadczeniu przekazanym Onetowi stwierdził, że celem współpracy z Polską Fundacją Narodową była poprawa relacji Polski z Izraelem, które na początku 2018 roku mocno pogorszyły się wskutek nowelizacji polskiej ustawy o IPN.
- Na początku 2018 r. zaraz po pojawieniu się oznak kryzysu podjąłem działania na rzecz odbudowania dobrych relacji polsko-izraelskich. Skontaktowałem się ze znanym politykiem izraelskim działającym na rzecz poprawy stosunków polsko-żydowskich (nie mam zgody na ujawnienie jego nazwiska). Zaproponowałem wtedy projekt złagodzenia kryzysu poprzez zmiany w ustawie o IPN w zamian za mocną deklarację rządu Izraela przystąpienia do obrony dobrego imienia Polski. Projekt ten zyskał ciche wsparcie dyplomacji USA - opisał.
Według Sakiewicza częścią tego projektu był serwis internetowy PolandDaily. - Zobowiązałem się przekazać ten pomysł polskiemu premierowi i innym ważnym politykom, a on - rządowi Izraela. Równolegle uruchomiliśmy projekt pasma anglojęzycznego, który miał walczyć z antypolonizmem i antysemityzmem. Jego ważnym zadaniem było też zwalczenie rosyjskiej propagandy skierowanej przeciwko Polsce - opisał.
- Poland Daily powstał jako pierwszy program anglojęzyczny i za kilka tysięcy złotych dziennie stworzył pasmo, które TVP World kosztowało kilkadziesiąt razy tyle. Nie byłoby to możliwe gdybyśmy nie pokryli sporej części kosztów - podkreślił Sakiewicz w poniedziałek na platformie X.
Zupełnie inaczej tę współpracę oceniają autorzy audytu zleconego przez Polską Fundację Narodową. Ich zdaniem z perspektywy PFN było to „działanie niegospodarne i niecelowe”.
Zwrócili uwagę, że w listopadzie 2021 roku Telewizja Polska uruchomiła swój anglojęzyczny kanał TVP World. - Nie było więc szczególnej potrzeby finansowania TVR (telewizji Republika - przyp.), która w zasadzie stanowiła konkurencję dla tej państwowej stacji. Od tego czasu działanie PFN należy traktować jako nieuzasadnione finansowanie kontentu „wiadomościowego” w prywatnej telewizji, przez co z użyciem środków PFN wzmacniano siłę konkurencyjnej wobec programu TV państwowej. Działanie było zatem sprzeczne z interesem publicznym i - w tym kontekście - sprzeczne z misją PFN - skomentowali.
Dotacje i wydatki reklamowe w mediach Sakiewicza
Niedawno Wirtualna Polska ujawniła, że według audytu w 2022 i 2023 roku czołowe spółki Skarbu Państwa przeznaczyły 15,1 mln zł na zakup mediów (czyli w praktyce przede wszystkich powierzchni reklamowych) u spółek Niezależne Wydawnictwo Polskie (to wydawca tygodnika „Gazeta Polska”), TV Republika, Fundacja Klubów Gazety Polskiej, Słowo Niezależne (wydaje portal Niezależna.pl i miesięcznik „Nowe Państwo”) oraz Forum Polskiej Gospodarki.
Podmioty związane z mediami Tomasza Sakiewicza były też wspierane dotacjami. Na przełomie 2017 i 2018 roku Fundacja Media Niezależne dostała od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 7,2 mln zł grantu. Ostatecznie witryna kosztowała 5,8 mln zł, z czego 5,5 mln zł stanowiła dotacja.
Jak już opisywaliśmy, setki tysięcy zł z grantu przeznaczono na reklamowanie Puszcza.tv w mediach związanych z Tomaszem Sakiewiczem („Gazecie Polskiej”, „Gazecie Polskiej Codziennie”, Niezalezna.pl i portalu Telewizji Republika), także na usługi kupione m.in. od Pracowni Dziennikarskiej Katarzyna Gójska i spółki Impressarium mającej udziały w Agencji Informacyjnej, z którą związany jest Miłosz Manasterski, do ub.r. stały komentator polskiej polityki w „Wiadomościach” i TVP Info.
CZYTAJ TEŻ: TV Republika zbiera pieniądze na ścianę wideo. Potrzebny milion złotych
Natomiast wiosną ub.r. Fundacja Media Niezależne dostała 5,7 mln zł wsparcia przyznanego przez ówczesnego premiera Mateusza Morawieckiego z referendum jako „dofinansowanie zadania publicznego pn. Akademia Demokracji”. Przed referendum, które przeprowadzono 15 października ub.r. wraz z wyborami parlamentarnymi, fundacja przygotowała dystrybuowaną przez Pocztę Polską broszurę, która straszyła napływem imigrantów i „tajnymi planami Tuska”.
Dołącz do dyskusji: Miliony dla TV Republika z fundacji. Sakiewicz tłumaczy