TikTok to efektywna platforma mediowa. Przekonała się o tym marka CCC
TikTok posiada niezwykle unikalną społeczność, która w dużej części nie korzysta z innych platform. To pozwala markom dotrzeć do nowej grupy odbiorców i tym samym zwiększyć swoją sprzedaż. Kluczowe jest odpowiednie podejście do komunikacji - oparte na działaniach organicznych połączonych ze wsparciem płatnym. Jak prowadzenie konta biznesowego wygląda z perspektywy marki CCC? O pierwszych krokach na platformie i bieżącej komunikacji z jej użytkownikami opowiada Michał Bednarek, Global Content & Influencer Marketing Team Leader w CCC.
Pierwsze kroki na platformie
W minionym roku w znacznym stopniu odświeżyliśmy strategie marketingowe poszczególnych marek dostępnych w ofercie CCC. Obok zmian wizualnych w komunikacji, postawiliśmy również na kreatywność, element zaskoczenia i ciekawy dialog z Klientami. Nowe pozycjonowanie takich marek jak Jenny Fairy czy Sprandi zrodziło potrzebę dotarcia do młodszej grupy odbiorców. A TikTok w dużej mierze zapewniał nam pokrycie wszystkich tych obszarów, które definiowały strategie wspomnianych brandów. Stąd decyzja o stworzeniu naszego konta na tej platformie i obecności na niej.
Pierwsze kroki nie należały do najprostszych - pomimo narastającej popularności platformy dla nas to było coś zupełnie nowego, wymagającego czasu potrzebnego na research. Poznawaliśmy sam algorytm oraz to, w jaki sposób funkcjonuje aplikacja i jakie daje możliwości, chociażby pod względem kreacji wideo i efektów montażowych. Idealnym pretekstem do naszego debiutu na TikToku była aktywacja pod hasłem „Let’s Dance with CCC”. W efekcie na profilu publikowane były materiały, które realizowali dla nas zaproszeni do akcji influencerzy. Jednak nie wszystkie formaty, które powstały w efekcie współprac, były dostosowane do platformy, a co za tym idzie, sam algorytm niekoniecznie chciał promować nasze wideo. Dlatego też rozpoczęliśmy współpracę z twórcami, którzy od dłuższego czasu działali już na TikToku i mieli doświadczenie oraz umiejętności w wykorzystywaniu efektów montażowych. I choć przez pewien czas taki model całkiem sprawnie funkcjonował, to wewnątrz zespołu czuliśmy, że w zakresie kreatywnej komunikacji możemy zrobić jeszcze więcej. W związku z tym ponownie podeszliśmy do pomysłów na prowadzenie naszego profilu i opracowaliśmy strategię, której efekty można obecnie oglądać na naszym koncie.
Poprzez kreatywne rozwiązania wideo i ciekawą, nietuzinkową prezentację naszych produktów chcemy pokazać marki CCC jako fajne, osadzone w obecnych trendach mody, tym samym zachęcając młodsze grono odbiorców do wizyt i zakupów w naszych sklepach czy na stronie internetowej.
Od czego zacząć, planując komunikację na TikToku
Najważniejsze jest opracowanie strategii marketingowej – jasne określenie celów i przyjrzenie się wyzwaniom , przed jakimi stoi nasza marka. Następnie należy zweryfikować, jak TikTok może przyczynić się do jej zrealizowania. Równocześnie polecam zapoznać się z platformą i być z nią na bieżąco - odkrywać Twórców, inspirować się ich działalnością i zwyczajnie uczyć się jej.
Jak poznać swoich odbiorców, by skutecznie prowadzić działania komunikacyjne na TikToku
Podstawą jest dialog. Społeczność TikToka jest pod tym względem wyjątkowa - przejawia chęć do rozmowy, podejmowania interakcji i reagowania na prezentowane jej treści. W trakcie rozwoju naszego kanału, zyskaliśmy stałe grono odbiorców, które nie tylko pozytywnie komentuje nasze TikToki, ale również podpowiada nam, co chciałoby zobaczyć w przyszłości. My po prostu ich słuchamy, reagujemy na to, czego oczekują, co chcieliby u nas zobaczyć. Bawimy się wspólnie z nimi - treścią wideo czy sposobem komunikacji, ponieważ to, co jest ważne z naszej perspektywy, to język i jego dostosowanie do grupy docelowej. Obecnie na profilu CCC na TikToku skupiamy się na promocji dwóch z naszych marek: Jenny Fairy i Sprandi. Niebawem do komunikacji dołączą również takie brandy jak Champion, adidas, Reebok, New Balance czy Puma, które również znajdują się w naszej ofercie. Wspólnie z nimi chcemy dotrzeć do młodszej grupy odbiorców, czyli osób w przedziale wiekowym 16-24 i sukcesywnie poszerzać nasze grono Klientów właśnie w tej grupie.
fot. Kampania marki własnej CCC: Sprandi „Always Right”
Proces tworzenia treści
Tworząc treści na profil CCC każdorazowo rozpoczynamy od harmonogramu i sprawdzenia ile i jakiego rodzaju materiałów będziemy potrzebować w danym okresie Całym zespołem chętnie i często korzystamy z TikToka, zarówno zawodowo, jak i prywatnie, dzięki czemu odkrywamy treści, które wyróżniają się pod względem kreatywnego podejścia do prezentacji stylizacji czy już bardziej technicznie - samego montażu i efektów wizualnych.
Po wykonaniu researchu przechodzimy do przygotowania briefu, który zawiera nasze referencje, kierunek kreatywny dla filmów, często również wskazówki, co do efektów montażowych czy wizualnych. Pracujemy nad castingiem modeli/modelek czy też tancerzy - finalny dobór osób do współpracy uzależniony jest od tego, jakie ostatecznie efekty chcemy uzyskać (np. bardziej lookbookowe czy z elementami ruchu i tańca). Przy produkcji wspierają nas producent, operator oraz stylista, którzy pomagają nam osiągnąć zamierzone efekty.
fot. Kampania marki własnej CCC: Sprandi „Always Right”
Często jednak zdarzają się sytuacje, w których content tworzymy w 100% sami, od kreacji po produkcję, jak chociażby ten pochodzący z eventu dedykowanego kolekcji Go For Nature czy RTM będący odpowiedzią na fragment niedawno wydanej piosenki „Benz-Dealer”, w której Queboniafide wspomina naszą markę Sprandi.
Najefektywniejszy model komunikacji na TikToku, czyli połączenie działań reklamowych z dotarciem organicznym
W mojej opinii najbardziej efektywnym połączeniem jest czerpanie ze wszystkich możliwości oferowanych przez TikToka. Mam tu na myśli zarówno podejście contentowe, czyli integrację treści powstających in-house z tymi od Twórców, jak i zasięgowe - połączenie dotarcia organicznego z płatnym wsparciem. Taki model w naszej komunikacji sprawdza się najlepiej.
Oczywistą różnicą, zauważalną już na pierwszy rzut oka, jest zasięg. Działania płatne i dostępne na TikToku formaty reklamowe pozwalają precyzyjnie określić do kogo chcemy dotrzeć z komunikatem. Jednak zarówno płatne, jak i organiczne wsparcie, pozwalają na swobodne budowanie społeczności, rozwój naszego konta o liczbę obserwatorów, polubień czy komentarzy. Kluczem jest tu odpowiednia komunikacja.
Dopasuj swój content
Podstawą efektywności contentu jest przede wszystkim jego dopasowanie do platformy. My w komunikacji stawiamy na kreatywne rozwiązania, których zadaniem jest przykuć uwagę i zainteresowanie odbiorcy. Dlatego na tiktokowym profilu CCC nasi followersi mogą zobaczyć efektowne rozwiązania montażowe, które w połączeniu z propozycjami ciekawych stylizacji z wykorzystaniem naszych butów, torebek, ubrań czy akcesoriów, tworzą spójną całość.
To, co jest równie ważne, to śledzenie trendów i ich implementacja na profilu marki. Tego typu działanie nie tylko pozwala na szybkie zbudowanie zasięgu konkretnego wideo, ale również ukazuje nasz brand jako cool i będący „na czasie”.
fot. Kampania marki własnej CCC: Sprandi „Always Right”
Współpracuj z TikTokowymi twórcami
Współprace z Twórcami TikToka to element naszej strategii na ten kanał. Treści produkowane in-house często przeplatamy tymi, które przygotowali dla nas Twórcy. Taki hybrydowy model prowadzenia komunikacji uważamy za najbardziej skuteczny w budowaniu świadomości marki, a także samego profilu, jego zasięgów a tym samym społeczności zgromadzonej wokół niego. To, co dla nas szczególnie ważne z perspektywy doboru współprac z twórcami TikToka, to ich dopasowanie do naszej strategii. Zależy nam na tym, aby odzwierciedlali oni konkretne brand persony i klimat marki.
Efekty komunikacji na TikToku
Jesteśmy nadal w trakcie ich osiągania, natomiast zdążyliśmy już zauważyć dużą zmianę postrzegania CCC w młodszych grupach. Nasi odbiorcy zaczęli na nowo odkrywać markę - odwiedzają sklepy stacjonarne lub online i kupują nasze produkty. Często spotykamy się z komentarzami, że robimy najlepszy brandowy content na TikToku, co dodatkowo, przy kolejnych produkcjach, zawiesza nam poprzeczkę jeszcze wyżej. Zauważyliśmy również, że mamy stałe grono komentujących nasze TikToki, które lubi to, co robimy i docenia nas.
Rady na start
Zaczynając działania na TikToku, przede wszystkim należy określić to, czego konkretnie oczekujemy od obecności naszej marki na platformie. Następnie polecałbym próbować różnych rozwiązań, szukać i oglądać Twórców, którzy działają na TikToku - to ogromne źródło inspiracji, jeśli chodzi o kreatywność, trendowość różnych form wideo czy challenge’y. Ich umiejętna implementacja na profilu marki, w połączeniu z odrobiną kreatywności, zaowocuje organicznym dotarciem do kilkunastu-, a może nawet kilkudziesięciu tysięcy odbiorców! Na sam koniec - nie bójcie się rozmowy z Waszą społecznością, bądźcie otwarci w stosunku do niej, dostosujcie język komunikacji i, co najważniejsze, słuchajcie jej.
Nowa kampania TikToka
Kluczowe w zwiększaniu sprzedaży jest podejście zakładające regularną komunikację organiczną połączoną z działaniami płatnymi na platformie. Udowodni to najnowsza kampania marketingowa polskiego zespołu TikToka, do której zaproszono między innymi markę CCC. Przygotowany zostanie także cykl podcastów „Posłuchaj TikToka” przybliżający unikatowy format aplikacji oraz obalający popularne mity na temat platformy.
Odcinki dostępne będą w popularnych serwisach strumieniowych jak Spotify, YouTube czy Apple Podcasts. Już wkrótce wystartuje także strona tiktokforbusiness.pl, na której zamieszczone zostaną case studies wybranych kampanii polskich marek, artykuły branżowe oraz seria podcastów.
„TikTok to efektywne miejsce dla biznesu, bez względu na jego branżę czy skalę działania. Jak wskazuje raport opublikowany przez firmę Nielsen – TikTok ma dwukrotnie większą efektywność sprzedażową niż inne platformy, a jego unikatowa społeczność pozwala na dotarcie do nowej grupy konsumentów. Jestem przekonany, że nasza najnowsza kampania przekona ludzi reklamy do tego, że TikTok to przede wszystkim skuteczna platforma mediowa oparta na angażującym wideo i zachęci kolejne marki do uwzględnienia TikToka w swoich stałych działaniach mediowych i prowadzenia efektywnej i autentycznej komunikacji ze swoimi odbiorcami” – mówi Rafał Drzewiecki, Head of Marketing w TikTok w Polsce i Europie Centralnej.
Dołącz do dyskusji: TikTok to efektywna platforma mediowa. Przekonała się o tym marka CCC